OSC

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

“Enthousiasme uit je poriën”

Of je nu een junior of een senior bent, voor de meeste professionals is een intake gesprek in de detachering toch spannend. En dat is goed, want het gevaar schuilt dat er te makkelijk over na wordt gedacht.

In de loop der jaren heb ik aardig wat intakes bij mogen wonen en het zal je verbazen hoeveel professionals (van junior tot senior) struikelen over hun eigen introductie. Doodzonde natuurlijk, want dit is het begin van het gesprek. Als dat vloeiend verloopt zit je er meteen lekker in. Graag deel ik vanuit mijn ervaring 8 tips die er voor zorgen dat je voorbereid je intake tegemoet gaat.
 
Tip 1 Zorg ervoor dat je jouw introductie standaard in je hoofd hebt

Op elk moment van de dag moet je hem eruit kunnen gooien. Niet te lang, niet te kort en vertel iets over jou persoonlijk. De andere kant van de tafel is geïnteresseerd in de persoon achter het CV en vindt het leuk om te weten of je getrouwd bent, kinderen hebt, wat voor sport je doet en wat je hobby’s zijn. Heel belangrijk, want misschien liggen daar wel gedeelde interesses met de interviewer (s). Het ijs kan dan al snel gebroken zijn en dat vergemakkelijkt de verdere voortgang van het gesprek.

Tip 2 Vertel in de introductie ook kort iets over jouw laatste opdracht
Beschrijf jouw rol, met welke producten er is gewerkt en wat de resultaten zijn geweest. Wijd niet teveel uit, want de overkant wil graag vragen stellen. Geef ze die ruimte.

Tip 3 Antwoord niet alleen met een ja of nee
De vragen gaan in het begin vaak over de ervaring die al beschreven staat in het CV. Dat betekent niet dat je alles met een ja of een nee kunt beantwoorden of er vanuit kunt gaan dat men dat toch gewoon gelezen heeft. De klant wil het graag horen uit jouw mond. Beantwoord daarom altijd de vragen met “Ja, want…” of  “Nee, maar…”. Op de vraag of je specifieke kennis hebt van een bepaald product, vertel je waar je die ervaring hebt opgedaan en leg je uit wat je er mee gedaan hebt. Wanneer de kennis van dat product niet aanwezig is probeer dan uit te leggen dat je wel met een soortgelijk product hebt gewerkt en (of) dat je het je  snel eigen kunt maken.

Tip 4 Begrijp je de vraag niet, beantwoordt hem dan ook niet!
Een antwoord op een vraag die je niet begrijpt doet wenkbrauwen optrekken en dat wil je niet. Het is helemaal niet erg om te zeggen dat je de vraag niet helemaal begrijpt. Vraag naar de richting die ze zoeken.

Tip 5 Antwoord niet te snel
Het is geen quiz waarin je zo snel mogelijk je antwoord moet geven. Denk bij elke vraag goed na over wat ze willen horen, waarom ze de vraag stellen en bedenk welke ervaring je hebt om een goed “Ja, want…” antwoord te geven.

Tip 6 Stel zelf ook vragen
Het getuigt van professionele interesse als je zelf ook vragen stelt. Probeer vanuit een intrinsieke motivatie te achterhalen hoe een bepaald product  bij de klant wordt gebruikt of hoe het team is samengesteld. De klant vindt het vaak maar al te leuk om iets specifieker over de organisatie te vertellen. Zolang zij aan het woord zijn, kun je lekker achterover hangen, maar luister wel!

Tip 7 Bereid de standaard vragen die je kunt verwachten ook goed voor
Het staat echt heel knullig als je geen sterke punten of goede eigenschappen van jezelf kunt aangeven, maar nog stommer is het als je je eigen tekortkomingen, valkuilen of verbeterpunten niet kent. Een slimme truc hierbij is om een valkuil te benoemen die ook positief uitgelegd kan worden. Denk hier goed over na.

Bij OSC oefenen wij de intakes in serieuze rollenspellen. Niet 1x, maar net zo lang tot het vertrouwd voelt, de introductie vlekkeloos verloopt en  de antwoorden in de juiste vorm worden gegeven.

Tip 8 Enthousiasme uit je poriën
Last but not least, laat het enthousiasme uit je poriën komen, straal het uit. Enthousiasme wordt vaak overgenomen door de gesprekspartner en zo word je tussen alle kandidaten goed onthouden.

Hopelijk helpen deze tips je op weg naar een succesvol intakegesprek, met een beetje gezonde spanning, maar vooral veel enthousiasme! 😉 Heel veel succes!